Monday, July 16, 2007

Pritical Thinking

(ေခတ္ၿပိဳင္အြန္လုိင္း၊ ၁၆-၇-၀၇)

လက္ေတြ႔က်က် စဥ္းစားရေအာင္
အေ၀းေရာက္ျမန္မာတဦး

မဆံုးႏိုင္တဲ့ သံသရာေတြထဲမွာ ပညာသင္ျခင္းဆိုတာလည္း ပါ၀င္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ က်ေနာ္ ဆိုလိုခ်င္တာက ပညာရဲ႕ အဆံုးအစမရွိတဲ့သေဘာကို မဟုတ္ပါဘူး။ ပညာဟူသည္ ဆံုးခန္းတိုင္သည္၊ ၿပီးဆံုးသည္လုိ႔ မရွိဘဲ ေလ့လာဆည္းပူးသေလာက္ ဆက္လက္တိုးတက္ေနမယ့္ သေဘာရွိပါတယ္။ က်ေနာ္ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ေတြ သံသရာလည္ေနတဲ့အျဖစ္၊ အစဥ္မျပတ္ေသးတဲ့ အျဖစ္ကို ေျပာခ်င္တာပါ။
အဲဒီသံသရာက ဘာလဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ ပညာသင္ ထြက္ျခင္းဆိုတဲ့ သံသရာပါပဲ။ ဘ၀ျဖစ္တည္တဲ့ သံသရာက အဆံုးအစ မထင္ဘူးလို႔ ဆိုၾကေပမယ့္ အခုသံသရာကေတာ့ အစရွိပါတယ္။ ဘယ္ကစလဲဆိုေတာ့ မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီးလက္ထက္ ကေနာင္မင္းသား အိမ္ေရွ႕စံျဖစ္ကတည္းကလို႔ ဆုိရမွာေပါ့။ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ပထမစစ္နဲ႔ ဒုတိယစစ္ပြဲေတြၿပီးတဲ့အခါ ျမန္မာေတြ အေရးနိမ့္ရတဲ့အျဖစ္ကို ေကာင္းစြာသံုးသပ္မိတဲ့ ကေနာင္မင္းသားႀကီးဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံကို စက္မႈႏိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ ထူေထာင္ဖို႔အတြက္ စတင္ႀကိဳးပမ္းခဲ့တယ္လို႔ မွတ္သားရပါတယ္။
ဒီအခါမွာ လိုအပ္တဲ့ လူသားအရင္းအျမစ္ေတြ ရရွိဖို႔အတြက္ ဥေရာပႏိုင္ငံေတြမွာ စက္မႈ၊ လက္မႈ အတတ္ပညာေတြကို သင္ၾကားဖို႔ ပထမဆံုးေသာ ပညာေတာ္သင္မ်ားကို ေစလႊတ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီက စတာပါပဲ။ ဒီကေန႔ ေျပာေျပာေနတဲ့ brain drain တို႔ brain gain တို႔က အဲဒီ အခ်ိန္ကတည္းက စျဖစ္ခဲ့တာေပါ့။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ပညာေတာ္သင္ လႊတ္လိုက္တဲ့အထဲမွာ တခ်ဳိ႕လည္း ျပည္ေတာ္ကို ျပန္ေရာက္သူရွိရဲ႕၊ တခ်ဳိ႕လည္း တျပည္သူနဲ႔ အိမ္ေထာင္ရက္သားက်ၿပီး မျပန္ျဖစ္ေတာ့ပဲ အဲဒီႏိုင္ငံမ်ားမွာပဲ အေျခခ်ခဲ့ၾကတာေပါ့။ ဒီမွာေတာ့ ဦးေႏွာက္ယိုစီးမႈ အေၾကာင္းကို က်ေနာ္ မေဆြးေႏြးပါဘူး။ ဒီအေၾကာင္းကိုလည္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ေဆြးေႏြးၿပီးပါၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ လူမ်ဳိးေတြ ႏိုင္ငံရပ္ျခားကို ပညာသင္ဖို႔ ထြက္ေနလိုက္ၾကတာ ၾကာၿပီေပါ့။ အခုခ်ိန္အထိ အဆံုးမသတ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘိုးေဘးေတြ လက္ထက္ကလည္း ထြက္ရတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေဖအေမေတြ လက္ထက္ကလည္း ထြက္ရတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လက္ထက္လည္း ထြက္ရတယ္။ ေဟာ… ကၽြန္ေတာ္တို႔ သားေျမးျမစ္ေတြ လက္ထက္မွာေကာ ဒီလိုပဲ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ ပညာသြား သင္ေနရအံုးမွာလား။ မ်ဳိးဆက္ေတြလည္း မ်ားခဲ့ၿပီ။ ဒီသံသရာက မဆံုးႏိုင္ေသးပါဘူး။ ကိုယ့္ေျမကိုယ့္ေရမွာပဲ အဆင့္ျမင့္ပညာေတြ သင္ၾကားလို႔ မရလို႔လား။ မသင္ၾကားေပးႏိုင္လို႔လား။
ပညာသင္ၿပီး ျပန္လာတဲ့သူေတြက မိမိတို႔သင္ထားတဲ့ ပညာေတြနဲ႔ ထပ္မံတိုးပြားေအာင္၊ ဆက္လက္ လက္ဆင့္ကမ္း မျဖန္႔ေ၀ႏိုင္လို႔လား။ ဒါမွမဟုတ္ အဲဒီလူေတြကပဲ ည့ံေနလို႔လား။ ေနာက္တခ်က္ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ ေငြကုန္ေၾကးက်ခံၿပီး သင္လာတဲ့ ပညာေတြက အသံုးမ၀င္လို႔လား။ ေခတ္မမီေတာ့ လို႔လား။ အခုေခတ္ေပၚ ပညာရပ္ေတြ၊ နည္းပညာေတြကို မိမိတို႔ ျပည္တြင္းမွာပဲ အိုးမကြာ၊ အိမ္မကြာနဲ႔ မသင္ၾကားႏိုင္ဘူးလား။ အဲဒီအခြင့္အေရးေတြ ေနာက္မ်ဳိးဆက္ေတြ ဘယ္ေတာ့ရမွာလဲ။
က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ အရင့္အရင္ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ ပညာဆည္းပူးလာၾကတဲ့သူေတြ ရွိရဲ႕နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဘာလို႔ တိုင္းတပါးကို ထြက္ေနၾကရေသးတာလဲ။ ကမာၻနဲ႔အမီ ရင္ေဘာင္တန္း ေနႏိုင္ေအာင္ က်ေနာ္တုိ႔မွာ လုပ္ႏိုင္တဲ့ အစြမ္းအစ မရွိၾကလို႔လား။ တကယ္ဆို သူမ်ားႏိုင္ငံေတြလည္း ဒီလိုပဲ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ ပညာသင္ေနတဲ့သူေတြ အမ်ားႀကီးရွိတာပါပဲ။ ဥပမာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံလိုေပါ့။ သူတို႔ေတြ က်ေတာ့ အခုဆိုရင္ ေတာ္ေတာ္ေအာင္ျမင္ေနၾကၿပီေလ။ က႑စံုမွာ တိုးတက္ေနၾကၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ ဆီမွာေတာ့ ဘယ္လိုျဖစ္လို႔ပါလိမ့္။ ေမးခြန္းေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ျပႆနာတိုင္းမွာ ေျဖရွင္းစရာ နည္းလမ္းကေတာ့ ရွိရမွာပါ။ ဘယ္ပညာရပ္ နယ္ပယ္ကိုပဲ ၾကည့္ၾကည့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ အားရစရာေကာင္းတဲ့ ပညာရပ္ နယ္ပယ္ဆိုတာ မရွိပါဘူး။ အၿမဲတမ္း ေနာက္က်ေနတာခ်ည္းပါပဲ။ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ မရွိရတာနဲ႔၊ နည္းပညာ နိမ့္က်ေနရတာနဲ႔၊ စသည္ျဖင့္ မရွိတာေတြခ်ည္းပဲ လံုးလည္ ခ်ာလည္ လိုက္ေနလို႔ ၾကားရတာ ႐ုိးေတာင္႐ုိးေနပါၿပီ။ ဒါကေတာ့ ဒို႔ျမန္မာျပည္က ထြင္လိုက္တာလို႔ ေျပာစရာလည္း ဘာမွမရွိပါဘူး။ တီထြင္မႈေတြကို ျမင္ရဖို႔ေ၀းစြ က်ေနာ္တို႔အဖို႔ ျမန္မာလူမ်ဳိး သိပၸံပညာရွင္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရကိုေတာင္ မၾကားဖူးပါဘူး။ အဲဒီစကားလံုးပိုင္ရွင္ေတြ ဘယ္ေတာ့ ေပၚလာမလဲ ဆိုတာလည္း မသိဘူး။
ဒါေတြရဲ႕ မူရင္းလက္သည္ေတြကို လုိက္ရွာၿပီး အျပစ္ဖုိ႔ေနလို႔လည္း ဒီသံသရာက ဆံုးမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အရာရာကို မေကာင္းျမင္တဲ့စိတ္နဲ႔ ၾကည့္ေနလို႔လည္း လက္ရွိအေျခအေနေတြက ပိုေကာင္း မလာပါဘူး။ “တကယ္ျဖစ္ခ်င္ တကယ္လုပ္ အဟုတ္ျဖစ္ရမယ္” ဆိုတဲ့ အတိုင္း တကယ္ကို ေစတနာ ပါပါနဲ႔ အားလံုးက တက္ညီလက္ညီနဲ႔ လုပ္ၾကပါမွ တိုးတက္မွာပါ။ ဟုိလူလုပ္ႏိုး၊ ဒီလူလုပ္ႏိုး ေမွ်ာ္ကိုး လို႔လည္း မျဖစ္ပါဘူး။ ဒီေတာ့က်ေနာ္တို႔ေတြကပဲ လက္ရွိအခ်ိန္က စၿပီးေတာ့မိမိတို႔ တတ္ႏိုင္သမွ် ႀကိဳးစားရပါမယ္။ မိေ၀း၊ ဖေ၀းနဲ႔ တိုင္းတပါးမွာ အခ်ိန္ကုန္၊ ေငြကုန္ခံၿပီး သင္ၾကားလာခဲ့တဲ့ ပညာ ေတြနဲ႔ မိမိတို႔ႏိုင္ငံနဲ႔ လူမ်ဳိးအတြက္၊ မိမိတို႔က ျဖစ္လာမယ့္ မ်ဳိးဆက္ေတြအတြက္ အစြမ္းကုန္ လုပ္ေပး ၾကရပါမယ္။ ႏိုင္ငံတိုးတက္ဖို႔အတြက္ မ်ဳိးဆက္ႏွစ္ဆက္၊ သံုးဆက္ရင္းရင္ ရမယ္ဆိုတဲ့ ကြန္ျမဴနစ္ဆန္ဆန္၊ သီအိုရီလိုလို စကားတခု ၾကားဖူးပါေသးတယ္။ စကားအျဖစ္ပဲ ရွိတာပါ။ ဘယ္သူမွ မရင္းၾကပါဘူး။ ဘယ္သူမွလည္း မလုပ္ခဲ့ၾကပါဘူး။ အားလံုးက ပိုေနၿမဲ၊ ၾကားေနၿမဲ၊ ေရသာလိုက္ၿပီး ေနသာသလိုသာ ေနခဲ့ၾကတာပါ။ ျဖစ္ျဖစ္ေျမာက္ေျမာက္ စြမ္းစြမ္းတမံဆိုတာ မရွိခဲ့လို႔ ဒီေန႔ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံက ဒီလို အျဖစ္မ်ဳိးကို ေရာက္ေနတာပါ။ ဘယ္မွာလဲ က်ေနာ္တို႔ဆီက ႏိုင္ငံတကာ အဆင့္အတန္းမီတဲ့ တကၠသိုလ္ေတြ၊ ေက်ာင္းေတြ။ ဘယ္မွာလဲ အဆင့္ျမင့္ နည္းပညာေတြကို သင္ၾကားေပးႏိုင္တဲ့ သူေတြ။ ဘယ္မွာလဲ နည္းပညာရပ္ေတြကို ေလ့လာဆည္းပူးဖို႔ သုေတသန စင္တာေတြ၊ စမ္းသပ္ ခန္းေတြ၊ ေထာက္ပံ့မႈေတြ။ အေရအတြက္ထက္ အရည္အခ်င္းကို ပိုမိုဦးစားေပးရပါမယ္။
လက္ေတြ႔နဲ႔ ကင္းကြာတဲ့ ကိန္းဂဏန္းေတြကိုၾကည့္ၿပီး ပီတိျဖစ္ေနလို႔လဲ မရေတာ့ပါဘူး။ ယေန႔ ကမာၻမွာ ေခတ္စားေနတဲ့ ပညာေတြကို တိုင္းတပါးမွာပဲ သြားသင္ယူႏိုင္တာပါ။ သင္ယူၿပီး ျပန္လာတဲ့ သူေတြကလည္း ျဖစ္ျဖစ္ေျမာက္ေျမာက္ ျပန္အသံုးမခ်ႏိုင္ေတာ့ အလဟႆပဲေပါ့။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ ဒီပညာသင္ထြက္ျခင္း သံသရာက မဆံုးႏိုင္ျဖစ္ေနတာပါပဲ။ ဒီလိုမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ မ်ဳိးဆက္ေတြကိုလည္း ႏိုင္ငံတကာတကၠသိုလ္ေတြကို စာသင္ဖို႔ လႊတ္ရဦးမွာပါ။ ပိုက္ဆံေတြလည္း ကုန္ဦးမွာပါ။ ၾကည့္ဦးေလ။ ပတ္၀န္းက်င္ႏိုင္ငံေတြ၊ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ၿပီးေတာ့။ ရွိရွိသမွ် က႑ေတြမွာ သူမ်ားေတြဆီက အကူအညီကို လက္ျဖန္႔ေတာင္းေနရတာပါပဲ။ သယံဇာတေတြ ေပါပါတယ္တဲ့။ ကိုယ္တိုင္ မထုတ္လုပ္၊ မတီထြင္ႏိုင္သေရြ႕ကေတာ့ နည္းပညာ လက္ေ၀ခံႏိုင္ငံ အျဖစ္က တက္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကိုၾကည့္ရင္ က်ေနာ္တို႔ေတြ ညံ့ေနေသးတယ္ဆိုတာကို ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
စပါးစိုက္တဲ့ ေနရာမွာေတာင္ စပါးအေျခာက္ခံ ေခၽြေလွ႔ဖို႔ နည္းပညာမရွိလို႔ သူမ်ားဆီက ယူရတယ္။ ငါးေမြးျမဴေရး၊ ေရလုပ္ငန္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဗီယက္နမ္လိုႏိုင္ငံက အကူအညီေပးရသတဲ့။ ျပည္တြင္းမွာ ဓာတ္ေျမၾသဇာ အလုံအေလာက္ မထုတ္ႏိုင္လို႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က တင္သြင္းရသတဲ့။ တျခားက႑ ေတြမွာလည္း ထိုနည္းႏွင္ႏွင္ပါပဲ။ ဒီလို အေသးအဖြဲေတြမွာေတာင္ ကိုယ္စြမ္းကိုယ္စနဲ႔ မလုပ္ႏိုင္ဘူး ဆိုရင္ ၿဂိဳဟ္တုလႊတ္ဖို႔၊ အာကာသနည္းပညာတို႔ဆုိရင္ ေ၀းေရာ။ ဗီယက္နမ္လို ႏိုင္ငံမ်ဳိးမွာ တကၠသိုလ္ေတြေတာင္ စာသင္တဲ့ တကၠသုိလ္က သပ္သပ္၊ ပေရာဂ်က္ေတြလုပ္တဲ့ တကၠသိုလ္က သပ္သပ္ဆိုၿပီး ရွိသတဲ့။ က်ေနာ္တို႔ဆီက ေလးႏွစ္၊ ငါးႏွစ္ေလာက္ အလြတ္က်က္ၿပီး ေျဖလာတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြမွာ ဘာလက္ေတြ႔မွ မရွိၾကဘူး။ ခ်ိတ္ဆက္လုပ္ကိုင္စရာ ပေရာဂ်က္ေတြ၊ လုပ္ငန္းေတြလည္း မရွိၾကဘူး။ သက္ဆိုင္ရာ ဘြဲ႔တလံုးသာ ရသြားတယ္ အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဘာတခုမွ ဟုတ္တိပတ္တိ မသိဘူး။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီ ဘာသာရပ္ေတြကို ဘယ္နားမွာ သြားအသံုးခ်ရမလဲ ဆိုတာလဲ မသိၾကဘူး။
ေရွ႕ဆက္ၿပီးေတာ့လည္း အဲဒီဘြဲ႕ႀကီးနဲ႔ ဘာမွလုပ္စားလို႔လည္း မရပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔ပါလိမ့္။ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာေတြကပဲ ညံ့ေနၾကလို႔လား။ အသံုးမက်တဲ့ လူမ်ဳိးလား။ အဲလိုမ်ဳိးက်ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အေျပာမခံႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒါေတြက တကယ္ျဖစ္ေနတာပါ။ ေခတ္အဆက္ဆက္လည္း က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ ထူးခၽြန္တဲ့သူေတြ၊ ေတာ္တဲ့သူေတြ၊ ထက္ျမက္တဲ့သူေတြ ရွိခဲ့တာပဲ။ တီထြင္မႈေတြလည္း ရွိခဲ့တာပဲ။ ဒါေပမဲ့ ဒီလိုမ်ဳိးကို အားေပးမယ့္ အခြင့္အလမ္းေတြ မရခဲ့လို႔သာ တိုးတက္သင့္သေလာက္ မတိုးတက္၊ ျဖစ္ထြန္းသင့္သေလာက္ မျဖစ္ထြန္းခဲ့တာပါ။ တကယ္ေတာ့ အခုက်ေနာ္ ေျပာေနတာေတြကလည္း အားလံုး သိၿပီးသားေတြကို ေျပာေနတာပါပဲ။ က်ေနာ္ကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရွ႕ကလူေတြ ညံ့လို႔ က်ေနာ္တို႔ ဒီလိုမ်ဳိး ျဖစ္ေနတာလုိ႔ ျမင္တယ္။ အားလံုးဟာ အေၾကာင္းတရားေတြ ရွိလာလို႔ အက်ဳိးတရားေတြ ျဖစ္လာတာဆိုတာကို လက္ခံပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဒီအခ်ိန္မွာ ဆင္းရဲမြဲေတတဲ့ႏိုင္ငံ၊ မဖြံ႔ၿဖိဳး၊ မတိုးတက္ေသးတဲ့ ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံသားေတြအျဖစ္ ေမြးဖြားလာရတာလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ကုသိုလ္ပဲေပါ့။
အဓိကကေတာ့ ေရွ႕ကလုပ္ႏိုင္ရဲ႕သားနဲ႔၊ လုပ္ႏိုင္စြမ္းရွိရဲ႕သားနဲ႔ မလုပ္သြားၾကတဲ့သူေတြေၾကာင့္လို႔ စြပ္စြဲရင္ လြန္မယ္မထင္ပါဘူး။ အခုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အလွည့္ေရာက္လာပါၿပီ။ ေနာက္လူေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို အျပစ္မျမင္ရေအာင္ မိမိတို႔လုပ္ႏိုင္စြမ္း ရွိသေလာက္၊ ကိုယ္စြမ္း၊ ဥာဏ္စြမ္း ရွိသေလာက္ လုပ္ကိုင္ၾကရမွာပါ။ မိမိတို႔ ကိုယ္တိုင္ကစၿပီး အနာဂတ္အတြက္ လမ္းေဖာက္ၾကရမယ့္ အျဖစ္ပါ။
အနာဂတ္မွာ အားလံုး ေကာင္းစားဖို႔ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ မိမိတို႔ရဲ႕ ဘ၀ေတြကို ရင္းသင့္ရင္ ရင္းရပါမယ္။ စေတးသင့္ရင္ စေတးပစ္ရပါမယ္။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံပစ္ရပါမယ္။ ဘ၀အက်ဳိးေပးေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ အခိုက္အတန္႔ေလးမွာ ကိုယ္က ပညာဥာဏ္စြမ္းရွိတုန္း လူ႔ေလာကအတြက္၊ ကိုယ္ေမြးတဲ့ ေျမ အတြက္ အက်ဳိးျပဳႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကရပါမယ္။ ဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းကေန အခြင့္အလမ္းေတြ ရယူဖို႔ထက္ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း တရပ္လံုး ေကာင္းက်ဳိးအတြက္ တဘက္တလမ္းကေန ေပးဆပ္စြန္႔လႊတ္ ၾကရေအာင္ပါ။ လူျဖစ္ရတဲ့ ဘ၀ေလးဟာ အင္မတန္ တိုေတာင္းပါတယ္။ တိရစၦာန္ေလာက္ေတာင္ အသံုးမ၀င္ဘူးဆိုရင္ မိမိတို႔က ဘာမ်ား ပိုသာပါ့မလဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီျဖစ္စဥ္ႀကီး တရပ္လံုးကို တမ်ဳိးသားလံုးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ျပႆနာလို႔ ႐ႈျမင္ပါတယ္။ အားလံုးက ၀ိုင္း၀န္းႀကံဆၿပီး ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ပါမွ ေရရွည္ေကာင္းစားမယ့္ အျဖစ္ပါ။ အဓိကအခန္းက႑မွာ ဘယ္သူရွိမလဲဆိုတာေတာ့ မေျပာေတာ့ပါဘူး။ အမိေျမမွာ ေရာင္စံုပန္း ေလးေတြ ဖူးပြင့္ၾကဖို႔၊ ပြင့္ေသာပန္းတိုင္း လန္းၾကေစဖို႔ ဥယ်ာဥ္မႉးေကာင္းလိုတာေတာ့ အေသ အခ်ာပါပဲ။
လူတိုင္းဟာ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ တိုးတက္တာ၊ ႀကီးပြားခ်မ္းသာတာကို ျမင္ခ်င္ၾကပါတယ္။ ျဖစ္ေစခ်င္ၾက ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီကိစၥဟာ ပါးစပ္ဖ်ားကေန ေျပာေန႐ံုနဲ႔ မၿပီးပါဘူး။ တကယ့္ေစတနာနဲ႔ ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔ အနစ္နာခံၿပီးလုပ္မွ ျဖစ္မွာပါ။ ဦးေဆာင္တဲ့သူေတြဘက္ကလည္း ေစတနာမွန္ဖို႔ လိုပါတယ္။ နာမည္ေကာင္း ရ႐ုံသက္သက္နဲ႔ေတာ့ အလုပ္မျဖစ္ပါဘူးလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတိုးတက္ဖို႔ အဓိကက်တဲ့ အရင္းအျမစ္ေတြမွာ ပညာေရးနဲ႔ လူ႔အရင္းအျမစ္ေတြက ေရွ႕ဆံုးမွာ ေနရာယူလာပါၿပီ။ ဟိုးေရွး ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ေခတ္မွာဆိုရင္ေတာ့ ပညာမတတ္လို႔၊ နည္းပညာမရွိလို႔ ဘာမွမျဖစ္ပါဘူး။ ႐ုိး႐ိုးပဲ လယ္ယာလုပ္ကိုင္ စားေသာက္ၾကလို႔၊ ဓား၊ လွံကိုင္ၿပီး စစ္တိုက္တဲ့ ေခတ္ဆိုေတာ့ အားလံုးက သူမသာ ကိုယ္မသာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ဒီဘက္ေခတ္မွာေတာ့ ပညာဟာ အေရးပါလာပါၿပီ။ နည္းပညာေခတ္မွာ နည္းပညာ မရွိရင္ေတာ့ "ငမိုက္သားမုဆိုး နင့္ခ်ည္းသာ ခံေပေတာ့" ဆိုတဲ့ အျဖစ္မ်ဳိးကို ေရာက္သြားပါလိမ့္မယ္။
က်ေနာ္တို႔ေတြ စပါးတတင္းရဖို႔အတြက္ အခ်ိန္ေတြ၊ လုပ္အားေတြ၊ ေခၽြးေတြ ရင္းၿပီး မစို႔မပို႔ ေငြေလးနဲ႔ လူလုပ္ေနရတဲ့အခ်ိန္မွာ စကၠန္႔နဲ႔အမွ် ခ်ပ္စ္ျပားေလးေတြကို ထုတ္ၿပီး ေဒၚလာသန္းခ်ီ ရေနတာဟာ နည္းပညာေၾကာင့္ပါပဲ။ ဒီေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေနာက္မ်ဳိးဆက္ေတြအတြက္ ဘယ္လို လုပ္ေပးၾကမလဲ။ ဘာေတြ လုပ္ေပးႏိုင္ၾကလဲ။ ဒီအတိုင္းပဲ ထားခဲ့မွာလား။ ဒါမွမဟုတ္ က်ေနာ္တုိ႔ ႏိုင္ငံကို အေမရိကကို၊ သို႔မဟုတ္ ဥေရာပတိုက္ကို ေရႊ႕ၾကမလား။ တခုခုေတာ့ လုပ္ၾကဖို႔သင့္ၿပီ ဆိုတာကို က်ေနာ့္ရဲ႕ မျဖစ္စေလာက္ ဥာဏ္ေလးနဲ႔ မမီ့တမီ စဥ္းစားတင္ျပလိုက္ရပါတယ္။ မွားယြင္းေနပါက လမ္းမွန္ကို တည့္မတ္ေပးၾကပါ။

No comments: