Tuesday, August 14, 2007

3 maps

ေျမပံုသံုးခ်ပ္

ၿငိမ္းေ၀ | ဧရာ၀တီ/ ၾသဂုတ္ ၁၄၊ ၂၀၀၇


က်ေနာ္ငယ္စဥ္တုန္းက ပံုဆြဲ၀ါသနာ ပါခဲ့ဖူးပါတယ္။ ပံုတူဆြဲတဲ့ေနရာမွာ က်ေနာ္နဲ ့၀ါသနာတူခ်င္း ျဖစ္သည့္တိုင္ က်ေနာ့္ကို မီေအာင္ဆြဲႏိုင္တဲ့ သူငယ္ခ်င္း မရိွပါဘူး။ ပဥၥမတန္းကေန အထက္တန္းေရာက္တဲ့အထိ ပထ၀ီဘာသာ အခ်ိန္က်လို႔့ ေျမပံုဆြဲၾကရေတာ့မယ္ဆိုရင္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက က်ေနာ့္ကိုပဲ ေျမပံုဆြဲခိုင္းတတ္ပါတယ္။ ေက်ာက္သင္ပုန္းႀကီးမွာ စာအုပ္ကိုၾကည့္ၿပီး က်ေနာ္ဆြဲထားတဲ့ ေျမပံုကိုမွ အတန္းထဲက ေက်ာင္းသားေတြက လိုက္ဆြဲၾကရပါတယ္။

ဒီလိုငယ္စဥ္က ေျမပံုေတြကိုဆြဲတဲ့အခါ က်ေနာ့္စိတ္ထဲ ကမၻာ့ေျမပံုပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ျမန္မာ့ေျမပံုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္ေနရာေရာက္ရင္ ဘယ္လုိေကြ ့ရေကာက္ရမယ္၊ ဘယ္တိုက္ႀကီးေတြက ဘယ္လိုပံုပန္းရိွတယ္၊ ေနာက္ေတာ့ ျမစ္ႀကီးေတြ၊ ေတာင္တန္းေတြ၊ သဲကႏၱာရေတြ၊ ၿမိဳ႕့ႀကီးေတြအထိ မွတ္မိေနခဲ့ပါတယ္။ အလြတ္ရေနခဲ့ပါတယ္။

ေျမပံုေတြထဲမွာ က်ေနာ္စိတ္အ၀င္စားဆံုးကေတာ့ တြင္းထြက္ရတနာမ်ားတည္ရိွ၊ ထြက္ရိွတဲ့ေနရာေတြကို ဆြဲရျပဳရတဲ့အခါ ေတာ္ေတာ့္ကို စိတ္၀င္စားပါတယ္။ ေပ်ာ္လည္းေပ်ာ္တယ္။ ငါႀကီးလာရင္ အဲဒီေနရာေတြကို သြားျဖစ္ေအာင္ သြားၾကည့္မယ္ ေပါ့။ ဒါေပမယ့္လည္း ေျမပံုေတြရဲ႕့ဆြဲေဆာင္မႈေနာက္ကို က်ေနာ္ မလိုက္ျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။ ဘယ္ရတနာတြင္း ရိွတဲ့ေနရာကိုမွ လည္း မသြားႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ လက္လႈပ္မွ ပါးစပ္လႈပ္ရတဲ့ က်ေနာ့္ဘ၀က ရတနာတြင္းရိွတဲ့ေဒသေတြဆီ သြားခြင့္မျပဳခဲ့ပါဘူး။

ႀကီးလာေတာ့ ေျမပံုေတြထဲကတဆင့္သိရတဲ့ ရတနာတြင္းေတြဆီ ေျခဦးမလွည့္ႏိုင္ေပမယ့္ က်ေနာ့္အိမ္ကေလးထဲမွာ ေျမပံုေတြ၀ယ္ၿပီး ခ်ိတ္ပါတယ္။ အလုပ္အားတဲ့အခါ အပန္းေျဖတဲ့အေနနဲ ့ ေျမပံုကားခ်ပ္ေတြကိုခ်ၿပီး ၾကည့္တတ္ပါတယ္။ သားေတြသမီးေတြရလာေတာ့လည္း ေျမပံုကားခ်ပ္ေတြနဲ ့က်ေနာ္ မကင္းကြာခဲ့ပါဘူး။ ကိုယ္တြင္မက သားသမီးေတြကိုပါ ေျမပံုကားခ်ပ္ေဘးသြားရပ္ခိုင္းၿပီး ေျမပံုထဲက သိသင့္သိထိုက္တယ္ထင္တဲ့ အရာေတြကို မွတ္သားေစပါတယ္။ တခါတေလ အလိုက္ကန္းဆိုး မသိတတ္လြန္းတဲ့ က်ေနာ့္အက်င့္ကို ဇနီးျဖစ္သူက ျမည္တြန္ေတာက္တီးပါတယ္။ ေတာ့္ဘာသာ ေျမပံု ေရာဂါထရင္ ထပါ၊ သားသမီးေတြကိုေတာ့ ေတာ္ရံုသင့္႐ံုပဲခိုင္းပါ၊ ဒီေလာက္ႀကီး မႏိွပ္စက္ပါနဲ႔လို႔ဆိုမွပဲ ကိုယ့္အရိွန္ကို ကိုယ္ျပန္ၿပီး ဘရိတ္အုပ္ရေတာ့တာေပါ့။

အခု … အသက္ (၆၀) နီးလာၿပီ။ ဘ၀အက်ဳိးေပးမေကာင္းလို႔ ့မိသားစုနဲ႔ေ၀းၿပီး ခြဲေနရေပမယ့္ ေျမပံုေတြနဲ႔ က်ေနာ္ကေတာ့ ဒီကေန ့အထိ ႏွစ္ပါးဂေဟဆက္ထားတုန္းပါပဲ။ က်ေနာ္အလုပ္လုပ္တဲ့ စာၾကည့္တိုက္ကေလးမွာ ေျမပံုေတြ ခ်ိတ္ထားခဲ့ ပါတယ္။ က်ေနာ့္မိသားစုေလး ရိွေနတဲ့ေနရာကအစ အေမရိကန္စစ္တပ္ေတြ ကေသာင္းကနင္းျဖစ္ေနတဲ့ အီရတ္ႏိုင္ငံ “ဘဂၢဒက္ၿမိဳ႕” အဆံုး ခဏခဏ လိုက္ၾကည့္ေနရတုန္းပါပဲ။

တေန႔ကေတာ့ ေျမပံုေတြအေၾကာင္းေရးထားတဲ့ ကဗ်ာတပုဒ္ကို အမွတ္မထင္ က်ေနာ္ ဖတ္ရပါတယ္။ ဒီကဗ်ာကိုဖတ္ေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ တႏွစ္ေက်ာ္က ဖတ္ခဲ့ဖူးတဲ့ ေနာက္ထပ္ကဗ်ာတပုဒ္ကိုပါ ျပန္ၿပီးသတိရလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီကဗ်ာကလည္း ေျမပံုေတြအေၾကာင္းေရးထားတဲ့ ကဗ်ာပါပဲ။ အလိုလိုမွ ေျမပံု႐ူးသြပ္သူက်ေနာ့္မွာ ကဗ်ာေတြထဲက ေျမပံုေတြအေၾကာင္း ဖတ္ရေတာ့ စိတ္လႈပ္ရွားၿပီး အဲဒီကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္စလံုးကို ေသေသခ်ာခ်ာကူး မွတ္ထားလိုက္ပါတယ္။ ကဗ်ာေတြထဲက ေျမပံုေတြကို စိတ္ကူးနဲ႔ ပံုေဖာ္ၾကည့္ပါတယ္။ အႀကိမ္ႀကိမ္ဖတ္ၿပီး အထပ္ထပ္ အခါခါ စဥ္းစားပါတယ္။

က်ေနာ္ ေတြ႔ထားတဲ့ ကဗ်ာေတြထဲက ေျမပံုေတြဟာ က်ေနာ္ငယ္စဥ္ကတည္းက စြဲလမ္းခဲ့ရတဲ့ ရတနာေျမေဒသေတြကို ညႊန္ျပတဲ့ ေျမပံုေတြလိုပဲ လမ္းျပေျမပံုေတြ ျဖစ္ေနတာေတြ႔ရပါတယ္။ လူေတြကို သုခနဲ႔ ေတြ႔ေစမယ့္ ေျမပံု၊ ဒါမွမဟုတ္ ဒုကၡနဲ႔ ေတြ႔ေစမယ့္ လမ္းျပေျမပံု ဒီသေဘာပါပဲ။ တသက္လံုး ႏွစ္ (၅၀) ေလာက္ ေျမပံုေတြနဲ႔ ယဥ္ပါးလာခဲ့တဲ့ က်ေနာ္ဟာ ကဗ်ာထဲမွာေတြ႔ရတဲ့ ေျမပံုေတြကို ေတြ႔ကာမွပဲ အေတြးတခ်ဳိ႕ ကြန္႔ျမဴးလင္းလက္လာပါတယ္။

ဒီေျမပံုအတိုင္းဆိုရင္

ကမၻာမွာ
စစ္ပြဲႏွစ္ပြဲ ၿပီးသြားတယ္
ငါတို႔ မၿပီးေသးဘူး။

“စစ္ျဖစ္ေတာ့မွာလား”
သတင္းေထာက္မ်ားေမးေတာ့
“ဘယ္ႏိုင္ငံနဲ႔လဲ”
ေဂ်ာ့ဂ်္ဒဗလ်ဴဘုရွ္ ေျဖတယ္။

ငါတို႔့ရဲ႕ဟာသကလည္း ထို႔အတူ
ဘယ္အရာနဲ႔လဲ။

ဒီေျမပံုအတိုင္းဆိုရင္
အားလံုးေသကုန္ေတာ့မွာပဲ။ ။

ဒါကေတာ့ ျမန္မာကဗ်ာဆရာေလး “ စိုင္း၀င္းျမင့္”ရဲ႕ ကဗ်ာထဲက “ေျမပံု” ပါပဲ။ သူကေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ သူ ့ ကဗ်ာထဲမွာ ပါတဲ့ “လမ္းျပ” ေျမပံုဟာ လူေတြကို “ဒုကၡ” ေတြဆီ လမ္းညႊန္တဲ့ ေျမပံုျဖစ္ပါသတဲ့။

အမႊာေကာင္းကင္

မ်က္လံုးေတြထဲမွာ အမႊာေကာင္းကင္ႏွစ္ခု
တခုက ကမၻာေျမရဲ႕ အေပၚမွာ
ၾကယ္ေတြျပည့္ႏွက္
ဘုရားဖူးလမ္းညႊန္ေျမပံု
ေသခ်ာတိက်တဲ့လမ္း။

ေနာက္တခုက ေျမႀကီးေအာက္မွာ
နက္ေမွာင္ေလးလံတဲ့ေကာင္းကင္
ရတနာေတြအျပည့္
ေပ်ာက္ဆံုးေနတဲ့ ေျမပံု
ေနာက္ဆံုး ေမွ်ာ္လင့္မႈ။

ဒီကဗ်ာကေတာ့ ခ်က္ကဗ်ာဆရာ “၀ပ္လ္ဒ္ မာရာ” ရဲ႕ ကဗ်ာပါ။ ခ်က္နဲ႔ စလိုဗက္ (၂) ႏူိင္ငံ ကတၱီပါလမ္းမခြဲခင္တုန္းက၊ ၿပီးေတာ့ “ကတၱီပါေတာ္လွန္ေရး” မေအာင္ျမင္ခင္တုန္းက ေရးတဲ့ကဗ်ာပါ။ ခ်က္နဲ႔ စလိုဗက္လူမ်ဳိးေတြ မိေဒြးေတာ္တပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ရဲ႔ လက္ေအာက္က လြတ္ေျမာက္ဖို႔ ဘယ္လိုေျမပံုမ်ဳိးကို ေရြးၾကမလဲဆိုတဲ့သေဘာ ေရးခဲ့တဲ့ကဗ်ာပါ။

စာေပစိစစ္ေရးရဲ႔ ့မ်က္စိေရွ႕ေမွာက္မွာ ေျခဖ်ားေထာက္ၿပီး လမ္းေလွ်ာက္ႏိုင္ေအာင္ “သေကၤတ” အဖြဲ႔ကဗ်ာပါ။ ခ်က္နဲ႔ စလိုဗက္လူမ်ဳိးေတြဟာ ဘယ္လိုလမ္းျပေျမပံုမ်ဳိးကို ေရြးသင့္သလဲ။

ကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္ထဲက “ေျမပံုသံုးခ်ပ္”ကိုဖတ္ရေတာ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တဘ၀လံုးယွဥ္ၿပီး ေျမပံုေတြနဲ႔ ႐ူးသြပ္လာခဲ့တဲ့ က်ေနာ္ဟာ အေတြးတခ်ဳိ႔ လင္းလက္ၿပီး ေၾသာ္ … ငါဟာျဖင့္ ေျမပံုေတြ မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ ထိုင္ၾကည့္ေနခဲ့ဖူးေပမယ့္ “ေျမပံုေတြရဲ႕ တကယ့္သေဘာသဘာ၀” ကို မဆုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့ပါလားလို႔ေတြးၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ကို မခ်င့္မရဲ ျဖစ္ရပါတယ္။

တသက္လံုး ေျမပံုေတြနဲ႔ လက္ပြန္းတတီး ေနလာခဲ့တဲ့ က်ေနာ္ဟာ ေျမပံုေတြရဲ႕ အေကြးအရစ္၊ အမို႔အေမာက္၊ ျမစ္နာမည္ ေတာင္နာမည္၊ ၿမိဳ႕နာမည္ေလာက္ကိုပဲ ၾကည့္ၿပီး ႏုိင္ငံေတြဘယ္လို ေပၚေပါက္လာရတယ္၊ ျမစ္ေတြ ဘာေၾကာင့္ ေကာသြား ရတယ္၊ သဲကႏၲာရေတြ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္လာရတယ္ဆိုတဲ့ လက္တဆံုးႏိႈက္ၿပီး ေတြးသင့္တဲ့အထိ ေရာက္မလာႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ လမ္းျပေျမပံုေတြရဲ႕ အေရးပါမႈဟာ လူေတြရဲ႕ဘ၀နဲ႔ ဘယ္လိုပတ္သက္ ဆက္စပ္ေနတယ္ဆိုတာ မသိခဲ့ပါဘူး။

တကယ္ေတာ့ လမ္းျပေျမပံုတိုင္းဟာ နက္နဲတဲ့ အဓိပၸာယ္ေတြရိွေနတယ္ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ျမင္ေအာင္ ၾကည့္တတ္ၾကရ ပါလိမ့္မယ္။

ကိုးကား။ ။ (၁) နားနားၿပီးေျပာ (စိုင္း၀င္းျမင့္)
(၂) CHILD OF EUROPE
(A . NEW ANTHOLOGY OF EAST EUROPEAN POETRY)


(ဘေလာ့ဂါမွတ္ခ်က္ - ဒီသတင္းကုိ http://www.irrawaddy.org/bur/ratha2007/August/03.html ကေန ယူတယ္။)



No comments: